Napló és útmutató egy inspirált, kreatív élethez

2016. augusztus 27. 14:31 - Bátorfi Andrea

Katasztrófa utáni csend

Ahogy a halak és a teknősök látják odalentről

Egy összefüggő törmelékszigetet sodró, hatalmas árhullám söpört végig a Centre Pompidou-Metz épületén, mintha minden útjába kerülő emberi alkotmányt letarolt volna. Tadashi Kawamata, japán születésű, Párizsban élő művész meghökkentő perspektívából tárja elénk a 2011-es japán cunami által okozott katasztrófát. install3.jpg
Kawamata A víz alatt című installációja nem magával a drámai pillanatokkal, hanem a katasztrófa egyik utóhatásával, melléktermékével szembesít, amikor az ár levonulása után a romba döntött emberi építmények hulladékai már szelíden ringatóznak a tenger felszínén. Mintha a víz mélyéről látnánk a szökőár által elsodort törmelékhalmot, amelyet a művész használt bútorelemekből és limlomokból épített fel. install_felso.jpgA fejünk felett lebegő installáció az első emeleti kiállítótér két végpontja, a városra panorámát nyújtó két üvegfal közé feszül ki, ezzel olyan érzést keltve, mintha az árnak semmi sem szabhatna határt, és a szemét parttalanul sodródna a végtelen vizeken. Mintha az életünkön is keresztülsöpört volna. install2.jpg

Kawamata életművének egyik kiemelt témája a természeti katasztrófák és egyéb összeomlások hatására széteső környezet, majd annak hulladékokból és újrahasznosított faanyagokból való újrastrukturálása. A metzi installáció törmelékhulláma alatt ülve elemi érzelmekkel ébred rá az ember az élet és az emberi civilizáció törékenységére. Ha megmozdul a föld és feltámad a tenger, településeket, közösségeket, sőt kultúrákat nyelhetnek el a természeti erők. Kiszolgáltatottságunk ezen emlékhelyén a látogatókra hatalmas csend telepedik, ahogy átérzünk valamit a túlélők döbbenetéből és szomorúságából.install1.jpg

A múzeum biztonságos kiállítóterében a szeméthullám alatt járkálva azonban az önmagunkba nézés pillanataira is rákényszerülünk. Kawamata a felelőtlen emberi viselkedés kiszámítható következményeivel szembesít, amikor installációjával egy évtizedek óta súlyosbodó környezeti problémára, a Csendes-óceánon úszó, több millió tonnányi szemétszigetre is emlékeztet. Idő kérdése, hogy a szűklátókörű gondolkodás és a pazarló szokások által termelt és a környezetre terhelt szemét mikor zúdul megállíthatatlan, fullasztó árként a nyakunkba. marine_debris.jpg(Az alábbi képen az U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration fotóját látjuk az ún. nagy csendes-óceáni szemétszigetről teknősperspektívából.)

A metzi Centre Pompidou épületét Shigeru Ban, japán építész tervezte. metz_kivul.jpgA  2010-ben átadott épület fő attrakciója a 90 méter széles, méhsejt szerkezetű, különlegesen látványos tetőzet, amit 16 kilométernyi ragasztott, rétegelt fából készítettek. A hatszögletű mintázat ötletét egy nádfonatú kínai kalap inspirálta. A metzi Centre Pompidou rendelkezik Párizson kívül a legnagyobb, időszakos kiállítási célokat szolgáló térrel.metz_belso.jpg

A víz alatt című installációt 2016.február 11. és augusztus 15. között láthatta a nagyközönség.

Tadashi Kawamata munkáiról bővebben itt. 

Shigeru Ban munkáit itt nézheted meg. 

Az installációról és az épületről készült képek a szerző felvételei.

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tagulo.blog.hu/api/trackback/id/tr7211655678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Napló és útmutató egy inspirált, kreatív élethez
süti beállítások módosítása