Napló és útmutató egy inspirált, kreatív élethez

2016. május 24. 16:00 - Bátorfi Andrea

Az átváltozás királynői útja

Ki ez a karját összefonó, csípőjét dacosan kitoló, hetykén álló nő, aki körül drótból kerítés szövődött? Pontosabban ő szőtte azt maga köré, és termelte ki saját teste anyagából. Védvonal az és erőd, egy "ne érints meg engem" felkiáltás. rabo23.jpg

Rabóczky Judit Rita  szobra egy megrázó ön-szembesülésre hív.  Egy bezárkózásában és elkülönültségében kérlelhetetlen attitűd hű tükörképe ez a szobor, a hajthatatlané, aki büszkén áll maga alkotta tüskevilága vélt biztonságában, távol tartva érintést és mindenfajta kommunikációt. Belső tartalma, esszenciája nincs, szellősen szőtt drótból áll maga is, mint a sövény körülötte. Védőbástyája azonos anyagú a testével, annak mintegy meghosszabbítása, egy sajátos, beszédes kinövés. Elszigetelt, magányos korszakainkban érezhetünk így, amikor drótháló ugyan nem látszik körülöttünk, de összetéveszthetetlenül érezhető annak távoltartó kisugárzása. S noha a lény maga érinthetetlen, megközelíthetetlensége érzékenyen megérint engem. Kérdések kavarognak bennem, és önkéntelenül párbeszédet kezdek vele, mert fáj magára hagynom. Elmondom neki, hogy látom a Földet egy végtelen elektromágneses mezőben forogni, s látom, hogy minden dolog részese ennek a kavargó, oszcilláló energiának. Látom, hogy saját egyéni életemben is jelen van e vibráló kozmikus energia közvetlen belső terem kiáradásaként. S amilyen az energetikai anatómiám, olyan lesz a világom. Amit ki-és felnövesztek magamból és magam köré, az fogja meghatározni az életlehetőségeimet.

Invokáció az életadó nőiség archetípusához

Rabóczky hét évvel ezelőtt készítette ezt a hegesztett vasdrótokból álló szobrot egy jungi archetípusokat ábrázoló sorozat első tagjaként. A szobor utólag a Királynő címet kapta utalásképpen a tarot nagy arkánumában is megtalálható uralkodónő archetípusára. a_kiralyno_es_judit.jpg
Jung szerint a kollektív tudatalatti az az alapzat, amit a régiek a dolgok kölcsönös egymásrautaltságának, összefüggésének neveztek. Az archetípusok hatalmas univerzális figurákként és szimbólumokként élnek mind a személyes, mind a kollektív tudattalanban, alakítva élményeinket és életfelfogásunkat. A tarot archetípusai egy olyan mintázatot adnak ki, ami segít megérteni a bajba jutott és kérdező ember problémáját. A szimbólumokkal való munka pedig előmozdítja a bennük rejlő erőnek és potenciálnak a megvalósítását. Rabóczky elmondása szerint a Királynő egy krízisekkel teli életkorszak látlelete, majdnem egy évig tartó elkészítése pedig maga a gyógyulási folyamat, egyfajta "totál terápia" volt. Valójában a lehetetlent akarta megalkotni, nem az anyagi szobrot, hanem a szobor körüli anyagtalan levegőt, a teret. A levegősség, a tágasság és a tér iránti vágytól vezérelve végül létrehozta az önmagát az emberi társadalomból és a kozmikus keringésből is kirekesztő ember mását. Rabóczky szobra nem az uralkodónő archetípusának a megtestesítése, hanem inkább egy vágymegfogalmazás és invokáció az istennőhöz, az életadó, termékeny és szent nőiséghez. Rabóczky maga vált azzá, aki újjászüli saját magát, aki elkülönültsége dróterdejéből kibontakozva újrakalibrálja önmagát az átalakulás leghatékonyabb eszközével, a művészettel.rabo33.jpg

Egy Paksi Endre Lehel által készített interjúban Rabóczky feltárja, hogy a szobrászat számára varázslás, amiben "egy külső tagot berántasz". Ahogy a művész hétköznapi énje feloldódik alkotás közben, és megfeledkezik még a legalapvetőbb testi funkciók kielégítéséről is, egy jó mű befogadása is az önmagunkról való elfeledkezés pillanataival ajándékoz meg. S ha e feloldódásban hátrahagyjuk hétköznapi valónkat és valami mélyebb, nagyobb dologra eszmélünk,  akkor be vagyunk rántva, a varázs hat. Az alkotás Isten-közeli állapot, mondja a művész. S az alkotói folyamat eme istenközeli varázslatában Rabóczky létrehozott egy alakot, a magába fordulás és elkülönés mai hősét, aki nem is lehetne távolabb az Istentől és önnön benső magvától. Mert maga a teremtő folyamat az, ami felemel, miközben a művész a maga nagyon is emberi szenvedésén és szűk-ségein dolgozik. Önmagát terápiázza és megalkotja fájdalma látleletét. Mire a mű elkészül, a művész új korszakba léphet hátrahagyva a szenvedésből való megtisztulás kézzelfogható bizonyítékát. A mű pedig túlemelkedve a személyesség határain, általános érvényűvé tágul, hogy immár nekünk, nézők számára kínálja fel a megtisztító önszembesülés lehetőségét, hogy csatlakozzunk a művészhez a gyógyulás és az újjászületés útján.

Rabóczky Judit Rita Királynő című hegesztett vas szobra a Fészek Galériában látható 2016. június 3-ig.

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tagulo.blog.hu/api/trackback/id/tr738743868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Napló és útmutató egy inspirált, kreatív élethez
süti beállítások módosítása